Brombergs utgivning hösten 2024

7 maj 2024

På väg in i sommaren kommer en glimt av vad hösten 2024 har att erbjuda. Vi börjar starkt med ett utländskt författarbesök i mitten av september. Schweiziska Kim de l'Horizon besöker Stockholm och Internationell författarscen för att berätta om sin ömsom sårbara, ömsom råa kritikerhyllade debut Blodbok.

Kort därpå ger vi oss av till bokmässan och har med oss två utländska författare dit. Den norska stjärndebutanten Oliver Lovrenski, vars bok När vi var yngre utkommer i augusti, och den amerikanska författaren Hernan Diaz, vars svindlande roman På avstånd utkommer i september.

Och när mörkret börjar sluta sig omkring oss på allvar ger vi ut en efterlängtad och på alla vis stor roman. En bok att bo i, vars karaktärer en aldrig vill lämna. Boken heter Vattnets förbannelse och är skriven av Abraham Verghese.

Ladda ned vår höstkatalog här.

SEPTEMBER
Kim de l'Horizon - Blodbok

Mormodern, som också är förintelseöverlevare, börjar insjukna i demens. Det här blir början på undersökandet av en familjs historia. Huvudpersonen i Blodbok känner sig varken manlig eller kvinnlig. Medan mormors tillstånd försämras försöker hen minnas och förstå; Vad var det i barndomen som fick hen att känna sig så främmande inför sin kropp? Har det något att göra med familjens tysta historia av incest? Och varför kämpar hens mormor för att skilja ut sig själv från sin syster som dog ung? Att finna svar på frågorna visar sig vara svårt, eftersom familjen har för vana att sopa allt under mattan.

Blodbok är unik till stil och form. Den handlar om det som vi har fått med oss, uttalat eller outtalat: berättelser, könstillhörighet, identitet, trauma, språk, klasstillhörighet. Kim de l’Horizon söker efter nya sätt att berätta och uppfinner egna traditioner för att skapa ett jag på egna premisser. Går det att med språkets hjälp luckra upp, istället för att befästa?

Blodbok tilldelades German Book Prize och Swiss Book Prize 2022 och har idag översatts till 16 språk.
Recensionsdag: 28 aug

Kim de l'Horizon besöker Stockholm 16-19 september.

SEPTEMBER
Hernan Diaz - På avstånd

Året är 1856 och Håkan Söderström befinner sig på flykt från Sverige till Amerika. Han har inga pengar, kan inte ett ord engelska, och så har han tappat bort sin bror Linus efter att av misstag hoppat på fel båt från Göteborg. Tillsammans skulle de ta sig till New York, men nu har Håkan hamnat i San Francisco, och ser ingen annan lösning än att vandra genom USA för att ta sig till sin bror. Det är mörkt, förvirrande, ensamt och slitsamt. Men längs vägen möter Håkan också en uppsjö av färgstarka karaktärer: naturforskare, brottslingar, religiösa fanatiker, bedragare och lagmän. Rykten börjar florera om Håkans bedrifter som med tiden förvandlar honom till en levande legend.

På avstånd trotsar Hernan Diaz genrekonventionerna för historisk fiktion. Med undersökande blick kastar han nytt ljus på stereotyper som befästes i vårt förflutna, och påminner oss om vad främlingskap och utanförskap verkligen innebär.

På avstånd nominerades till Pulitzerpriset.
Recensionsdag: 25 sept

Hernan Diaz besöker bokmässan i Göteborg.

OKTOBER
Abraham Verghese - Vattnets förbannelse

Mariamma är tolv år när hon skickas i väg på en båt för att gifta sig med en fyrtioårig man hon aldrig träffat. Oväntat nog blir hon väl mottagen och äktenskapet blir lyckat. Snart förvandlas hon till matriarken Big Ammachi som hela trakten tyr sig till; hon blir en älskad centralgestalt i den lilla staden Parambil under kommande sju decennier. Under den tiden upptäcker hon att en förbannelse vilar över släkten och platsen. En märklig förbannelse där en person i varje generation drunknar, eller drabbas av ”tillståndet” som det kallas. Detta sprider skräck i hela Keralatrakten, ett landskap som genomströmmas och omges av vatten.

Vattnets förbannelse pulserar av värme, humor och gripande livsöden. Det är en färgstark och bitterljuv berättelse som utspelar sig under nästan ett helt århundrade. En svindlande historia om ett svunnet Indien, men också en lovsång till de medicinska framsteg som trotsat fördomar och vidskepelse för att rädda livet på kommande generationer.

Recensionsdag: 6 nov

Casia Bromberg