Ylva Karlsson tilldelas Astrid Lindgren-priset 2021

12 november 2021 - Senast uppdaterad 28 januari 2022

Författaren Ylva Karlsson får Astrid Lindgren-priset för förtjänstfullt författarskap inom barn- och ungdomslitteraturen.

Juryns motivering lyder:

”Det finns mycket att tycka om i Ylva Karlssons böcker. Berättelserna relaterar till flera dimensioner av livet, och med fin känsla och ömsint gestaltning tar hon upp frågor som vad det betyder med likheter och olikheter, att höra till och att inte, om könsidentitet, konventioner och fördomar. Hon skriver för alla åldrar, från bilderböcker till ungdomsromaner. Alltid med samma solidaritet och trohet mot den unga människans perspektiv och känslor.”

Ylva Karlsson debuterade 1998 och har sen dess skrivit allt från bilderböcker till ungdomsromaner. Hon växlar mellan realism och saga och rör sig gärna i en vardagsrealism med fantastiska inslag. 2009 belönades hon med Augustpriset för boken Skriv om och om igen och har även belönats med Heffaklumpen och Slangbellan. Tillsammans med Sara Lundberg nominerades hon till Nordiska rådets barn- och ungdomslitteraturpris 2021 för Jag och alla

– Att få ett pris i Astrid Lindgrens namn känns förstås otroligt ärofyllt. Astrid Lindgrens fantastiska förmåga att skapa närhet till sina läsare, att förvandla dem till lyssnare, finns alltid som ett ideal för mig när jag skriver. Samma med hennes obrottsliga solidaritet med sina gestalter, oavsett om de är barn på glasverandor, i lusiga stugor, i rövarborgar, eller i hyreshus i Vasastan. Varje gång jag återvänder till hennes böcker hittar jag något nytt, säger Ylva Karlsson.

OM ASTRID LINDGREN-PRISET

Astrid Lindgren-priset instiftades av Rabén & Sjögren den 14 november 1967 på Astrids 60-årsdag. Priset har sedan dess delats ut årligen för förtjänstfullt författarskap inom barn- och ungdomslitteraturen. Sedan 2017 delas priset ut tillsammans med Astrid Lindgren AB och prissumman är på 100 000 kronor.

Juryn för Astrid Lindgren-priset består av Karin Nyman och Annika Lindgren från Astrid Lindgren AB samt Cecilia Knutsson, publicistisk chef textbok och Ann Sköld, förlagschef på Rabén & Sjögren.

TIDIGARE PRISTAGARE:

1967 Åke Holmberg, 1968 Ann Mari Falk, 1969 Harry Kullman, 1970 Lennart Hellsing, 1971 Hans Peterson, 1972 Maria Gripe, 1973 Barbro Lindgren, 1974 Inger och Lasse Sandberg, 1975 Hans-Eric Hellberg, 1976 Irmelin Sandman Lilius, 1977 Kerstin Thorvall, 1978 Gunnel Linde, 1979 Rose Lagercrantz, 1980 Maud Reuterswärd (postumt), 1981 Gunilla Bergström, 1982 Inger Brattström, 1983 Siv Widerberg, 1984 Astrid Bergman Sucksdorff, 1985 Viveca Sundvall, 1986 Margareta Strömstedt, 1987 Nan Inger Östman, 1988 Lena Anderson och Christina Björk, 1989 Annika Holm, 1990 Maj Bylock, 1991 Max Lundgren, 1992 Sven Christer Swahn, 1993 Ulf Stark, 1994 Eva Wikander, 1995 Peter Pohl, 1996 Henning Mankell, 1997 Anna-Clara och Thomas Tidholm, 1998 Bo R. Holmberg, 1999 Per Nilsson, 2000 Annika Thor, 2001 Eva Eriksson, 2002 Stefan Casta, 2003 Sven Nordqvist, 2004 Pernilla Stalfelt, 2005 Jujja Wieslander, 2006 Ulf Nilsson, 2007 Helena Östlund, 2008 Pija Lindenbaum, 2009 Olof Landström och Lena Landström, 2010 Moni Nilsson-Brännström, 2011 Jan Lööf, 2012 Katarina Kieri, 2013 Katarina von Bredow, 2014 Frida Nilsson, 2015 Mårten Sandén, 2016 Anna Höglund, 2017 Jenny Jägerfeld, 2018 Lisa Bjärbo, 2019 Kerstin Lundberg Hahn, 2020 Jakob Wegelius.

Terri Herrera

Kommunikatör (Frilans)