Vinnarna korade i Den stora läsutmaningen

Malmö-skola vinner lästävlingen Den stora läsutmaningen efter att 26 868 fjärdeklassare tillsammans läst nära en halv miljon böcker under höstterminen 2021. Läsningen ökade med över 70% enligt de deltagande klasserna.
– Fantastiskt! Det är otroligt hur eleverna tagit sig an utmaningen. Förhoppningen är att alla deltagare har lyft sin läsnivå ett eller flera snäpp, säger Jenny Edh Jansen, initiativtagare till Den stora läsutmaningen.
I september 2021 startade Den stora läsutmaningen, en ny, nationell lästävling för alla elever i årskurs fyra. Moroten: att vinna världens bästa klassresa till Astrid Lindgrens Vimmerby. Över tusen klasser gick i mål efter en höst fylld av läsinspiration. Totalt 26 868 elever läste tillsammans 431 517 böcker. Det motsvarar i snitt 16 böcker per elev under tävlingsperioden, eller drygt en läst bok i veckan.
Vinnare av Den stora läsutmaningen 2021 är den klass som tillsammans läst flest böcker under tävlingsperioden. Nu kan klass 4 på Hindby skola i Malmö se fram emot en skolresa till Astrid Lindgrens Vimmerby under våren. Eleverna i klassen läste tillsammans 5969 böcker. De har läst massor både i skolan och hemma, och slog även två flugor i en smäll genom att använda läsutmaningen också i engelskaundervisningen.
Under tävlingen har bibliotekarier och lärare hejat på och stöttat eleverna. På Eriksdalsskolan byggdes det boktipsvägg med emojis, Sandsbro skola arbetade med frågehul för textsamtal, Braås skola firade med silviakaka efter 100 lästa böcker och Edvinshusskolan med film och popcorn. Eleverna har läst på biblioteket, i soffhörnan, på bokbussen, uppkrupna i träd eller liggandes på golvet. Fjärdeklassarna på Fridaskolan har läst högt för ettorna. På Internationella Engelska Skolan Östersund fick eleverna uppmuntrande videohälsningar från sina idoler.
– Tävlingen verkar ha skapat läslust! Oavsett hur vi ser på tävlandet så är vinnaren den som läser. Det är viktigt att eleverna ges tid att läsa i skolan. Lärare som skapar förutsättningar för sina läsande elever möjliggör också för bättre läsflyt, rikare språk och gemenskap med skriftspråket, säger Anne-Marie Körling, tidigare läsambassadör och rådgivare till Den stora läsutmaningen.
Den stora läsutmaningen får helhetsbetyget 4,45 av 5 av lärarna, som uppskattar att läsandet ökat med i snitt drygt 70% tack vare tävlingen. 99% av medverkande skulle rekommendera andra lärare att delta. Siffrorna är baserade på enkät där 98% av medverkande lärare och bibliotekarier svarat.
– Det är jättekul att Den stora läsutmaningen får så högt betyg i utvärderingen redan detta första år, samtidigt har vi fått intressant feedback och förslag på hur tävlingen kan utvecklas. Det har varit viktigt för oss med en inkluderande tävling där alla barn kan delta på sin nivå, såväl de som aldrig läst en bok tidigare som bokslukarna. Men vi kommer absolut ta med oss önskemålen om att underlätta för lärarna genom tydligare avgränsningar i regelverket och nästa år kan det bli aktuellt att räkna läsminutrar i stället för antal lästa böcker till exempel. Vi ser verkligen fram emot att kicka igång en ny läsutmaning tillsammans med höstens fjärdeklassare, säger Jenny Edh Jansen, kommunikationsansvarig på Rabén och Sjögren som arrangerar Den stora läsutmaningen tillsammans med Natur & Kultur, Bonnier Carlsen och Adlibris.
Alla vinnare i Den stora läsutmaningen 2021
1a pris: Klass 4 på Hindby skola i Malmö med 5969 lästa böcker
2a-5e pris: Klass 4A på Dansutskolan i Gnesta, Klass 4B på Hermodsdalsskolan i Malmö, Klass 4A på Valsätraskolan i Uppsala, Klass 4C på Kyrkskolan i Täby.
Årets boktipsare: Klass 4 på Vireda skola i Aneby.
Dessutom lottades det bland alla deltagande klasser ut 10 bokpaket som bonusvinster.
Årets priser och samarbetspartners
Vinnande klass bjuds på en resa till Astrid Lindgrens Vimmerby, med guidat besök på Astrid Lindgrens Värld, Astrid Lindgrens barndomshem Näs, nya Filmbyn med flera upplevelser arrangerade av Litteraturnod Vimmerby. I priset ingår övernattning på Astrid Lindgrens Världs gästboende, utvalda måltider och dessutom tågresa ToR Vimmerby från valfri ort med SJ.
2e till 5e pris i tävlingen är fina bokpaket.
I sidotävlingen Årets boktipsare går det ut på att dela med sig av sina läsupplevelser och skriva bokrecensioner på www.boktipset.se. Den klass som recenserar mest vinner i samarbete med SF Studios och FLX ett biobesöket för hela klassen för att se bioaktuella Comedy Queen.
“Mail från förälder: ‘Min son väljer att läsa istället för att spela dataspel.’ Min klass har verkligen blivit peppade att läsa mer!” Malin Edsö, lärare på Furutorpskolan i Vinslöv
Fler citat från deltagande klasser nedan.
Om Den stora läsutmaningen
Den stora läsutmaningen är en nationell tävling för alla klasser i årskurs 4. Tävlingen arrangerades för första gången höstterminen 2021 med Beppe Singer som tävlingsledare. Tävlingsperioden löpte från 15 september till 15 december, och fjärdeklassarna fick möta några av sina favoritförfattare- och illustratörer digitalt; Ingelin Angerborn, Elin Ek, Anders Sparring och Per Gustavsson.
Bakom Den stora läsutmaningen står tävlingsarrangörerna Rabén & Sjögren, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur och Adlibris med målet att skapa läsglädje och bidra till att läsning blir en naturlig vardagsvana. Utredningar har visat att barns läsintresse sjunker dramatiskt i tioårsåldern och tävlingens syfte är att motverka det dalande läsintresset och skapa en morot för barnen att kämpa med ”läskondisen” även om läsningen kan vara motig eller svår. Den stora läsutmaningen får stöd och idéer av en Advisory Board bestående av Martin Widmark, Marie Trapp, Anne-Marie Körling, Marlen Eskander och Mats Myrberg.
Ytterligare information om Den stora läsutmaningen finns tillgänglig på www.denstoralasutmaningen.se.
Kontaktpersoner:
Rabén & Sjögren
Jenny Edh Jansen
Kommunikationsansvarig
jenny.edh-jansen@rabensjogren.se
Bonnier Carlsen
Jenny Helldahl
Kommunikationsansvarig
jenny.helldahl@bonnierforlagen.se
Natur & Kultur
Bonnie Halling
Kommunikationsansvarig barn- och ungdomslitteratur
bonnie.halling@nok.se
Adlibris
Christin Eriksson
Kategoriansvarig barn- och ungdomsböcker
christin.eriksson@adlibris.com
Sagt om Den stora läsutmaningen
“Elever som annars inte läst så mycket har plötsligt hittat en läslust och de som redan läst mycket läser ännu mer! Det är fantastiskt kul att se.”
Annika Hänsel, förstelärare på Sågtorpsskolan.
“Vi är glada över att ha fått möjlighet att delta i Den stora läsutmaningen! Våra elever blev mer motiverade att läsa både på svenska och på deras modersmål. Vi har fått mersmak och anmäler oss även nästa år!”
Catarina Stichini, Modersmålslärare i portugisiska, Modersmålsenheten i Södertälje.
“Mail från förälder: ‘Min son väljer att läsa istället för att spela dataspel.’ Min klass har verkligen blivit peppade att läsa mer!”
Malin Edsö, lärare på Furutorpskolan i Vinslöv.
“Vid läsutmaningens start ville många elever läsa enkla böcker för att det skulle gå snabbt men under läsprojektets gång har deras sug efter andra intressanta böcker ökat. Många elever har verkligen blivit bokslukare och läst alla böcker i en serie. De har också tipsat varandra om nya böcker och serier.”
Johanna, Långbrodalsskolan.
“Det mest positiva med Den stora läsutmaningen är att några av mina elever som aldrig tidigare har läst en bok, har läst flertalet böcker. Motivationen fanns i tävlingsmomentet, men fördelen av att ha läst böckerna kommer att gynna eleverna långt framöver.”
Izabella, Lärare i årskurs 4, Öjersjö Brunn.
“Den stora läsutmaningen har svetsat samman min grupp. Helt perfekt att göra något tillsammans när man startar upp en ny klass.”
Emil Wihlborg Grundskollärare 4-6 Parkskolan.
“Att jobba med Den stora läsutmaningen under hösten har verkligen ökat läslusten i de klasser som deltog. Vi ser också att många av eleverna som startade med enklare böcker har utvecklat sin läsning snabbt till mer avancerade böcker under denna korta tid!”
Åsa Johansson, skolbibliotekarie på Bruksskolan, Svartå skola och Parkskolan i Degerfors kommun.
“Att vara med i Den stora läsutmaningen har ökat elevernas läslust, läshastighet och ordkunskap. Framförallt har vi sett att läsförståelsen har ökat. Alla elever vågar nu prata och berätta om en bok de läst. Tack för utmaningen - eleverna har gått "all in" och varit på skolbiblioteket flera dagar i veckan och hämtat nya böcker att läsa!”
Caren Bildh, lärare på Furutåskolan i Växjö.
“Den här tävlingen har verkligen skapat läslust hos våra elever och de har blivit experter på att skriva bokrecensioner och redogöra muntligt för böckernas handling. Nu vill de berätta varje lektion om vad de läst :-) och de visar intresse för varandras läsning. De frågar varandra om handling och om ord de inte förstår. De har också förstått vad det innebär att sammanfatta en text. Tack så mycket för denna tävling!!”
Ellinor Queckfeldt, lärare på Vittra Östertälje.
“Det är första gången jag är med som klasslärare med en klass, och det har varit fantastiskt för läsmoralen och läslusten. Eleverna har varit tävlingsinriktade, och jag har fått stoppa vissa som bara ville läsa Pixi-böcker, men trots detta har vi, om vi slår ut det, läst drygt 31 böcker per elev. Tack för detta, vi har njutit varje minut!”
Mvh, Ulrika Degrell, klasslärare, Hästöskolan
“Det är inte många klasser som bokstavligt protesterar när läraren säger att "Nu avslutas dagens läsning ur bänkbok" men det gör 4B ofta!”
Ekebyskolan 4B
“Härligt att få igång läsandet direkt i början av mellanstadiet! Kul att höra elever prata böcker och boktipsa varandra.”
Malin Baeckman, lärare på Trädgårdsskolan.
“Roligt och givande att få delta i en nationell lästävling! Det satte lite extra fart och motivation inte bara på elever, utan även lärare och vårdnadshavare! Kanske en och annan farmor också! Intresse, nyfikenhet och läsglädje har verkligen präglat hösten.”
Camilla Hedman Pesula, svenskalärare och handledare åk 4, Mimerskolan Sundsvall.
“Vilket fantastiskt sätt att få alla elever att bli motiverade till mer läsning i skolan. Det blev också ett bra inslag med olika typer av läsning och att visa på att man ska läsa efter sin förmåga och att alla bidrag spelade stor roll!”
Nathalie, Lärare.
“Aldrig har jag haft klasser som har läst så mycket! Jag är så otroligt stolt över det här arbetet och det har varit ett samarbete mellan lärare, elever och vårdnadshavare. Mina elever har skaffat bibliotekskort och gått dit själv, med vänner och med familj. De har besökt bokbussen och en elev har gått med i bibliotekets bokklubb för unga. Det känns som att det kan ha förändrat hur många elever kommer att läsa framöver och att läsningen känns viktig och är ett självklart val.”
Ulrika Lövgren, lärare på Nya läroverket, Luleå.
“En bra tävling med ett viktigt syfte, att få med alla på läståget. Hela klassen kämpar tillsammans som ett lag och det är en fröjd att se!”
Henrik G Sundberg, lärare på Kräklingbo skola, Gotland.
Kontakter
