Över 1500 fjärdeklasser lästävlar i höst!

15 september 2021

Den 15 september går startskottet för den allra första omgången av Den stora läsutmaningen, en ny nationell lästävling riktad mot Sveriges fjärdeklasser. Runt 30.000 elever står redo att läsa extra mycket hela höstterminen för chansen att vinna en klassresa till Astrid Lindgrens Vimmerby.
Bakom initiativet står Rabén & Sjögren, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur och Adlibris. Tillsammans med tävlingsledare Beppe Singer och flera av Sveriges populäraste författare är målet att öka läslusten hos barn och gensvaret från landets skolor har varit överväldigande.

Den stora läsutmaningen går ut på att den klass som läser flest böcker under perioden 15 september – 15 december 2021 bjuds på en spännande resa till Astrid Lindgrens Vimmerby. Tävlingsledaren Beppe Singer, programledare och författare, är redan i gång med uppdraget att inspirera fjärdeklassarna genom roliga utmaningar och andra peppande aktiviteter. Eleverna får också möta några av sina favoritförfattare. Ingelin Angerborn, Elin Ek och Anders Sparring & Per Gustavsson, duon bakom julkalenderaktuella familjen Knyckertz, deltar genom digitala författarsamtal där barnen på förväg har möjlighet att skicka in frågor.

Undersökningar visar att barns läsintresse sjunker dramatiskt i mellanstadieåldern och tävlingens syfte är att både bidra till att läsning blir en naturlig vardagsvana och visa på glädjen som läsning bidrar till. Arrangörerna Rabén & Sjögren, Bonnier Carlsen, Natur & Kultur och Adlibris är överväldigade över det fantastiska gensvaret från skolorna.

– Vi är otroligt glada över att så många fjärdeklasser kommer att lästävla med Den stora läsutmaningen i höst. Vi har fått mängder av glada tillrop från engagerade lärare och skolbibliotekarier och ser fram emot att få bjuda på en termin späckad med läspepp. Anmälan är öppen till 1 oktober, så än finns det chans för ännu fler att anmäla sig, berättar Jenny Edh Jansen, kommunikationsansvarig på Rabén & Sjögren och initiativtagare till satsningen.

Den Stora Läsutmaningen får även stöd och idéer av en Advisory Board bestående av Martin Widmark, Marie Trapp, Anne-Marie Körling, Marlen Eskander och Mats Myrberg.

KORTA FAKTA
Om tävlingen:

Vinnande klass bjuds på en resa till Astrid Lindgrens Vimmerby, med guidad besök på Astrid Lindgrens Värld, Astrid Lindgrens barndomshem Näs, nya Filmbyn med flera upplevelser arrangerade av Litteraturnod Vimmerby. Övernattning på Astrid Lindgrens Världs gästboende samt utvalda måltider och dessutom tågresa ToR Vimmerby från valfri ort med SJ. Fina bokpaket till plats 2-5 samt Årets Boktipsare. Alla klasser i årskurs 4 kan anmäla sig via denstoralasutmaningen.se och får ett digitalt startkit med inspiration och information. Ytterligare information om Den Stora Läsutmaningen finns tillgänglig på denstoralasutmaningen.se.

Om deltagarna:

Benjamin "Beppe" Singer är kanske mest bekant som programledare för alla barn som tittat på Barnkanalens vetenskapsprogram och adventskalendern Det stora experimentet. Beppe är även författare och har skrivit flera experimentböcker.

Ingelin Angerborn har skrivit en lång rad barnböcker, bland dem populära mysrysare för mellanåldern. Mest känd är hon nog för Mebel-trilogin: Rum 213 (som även filmatiserats), Sal 305, Fyr 137.

Elin Ek är programledare och författare. Hon är kanske mest känd som Grynet i Grynets Show, senaste åren har vi hört henne som programledare för Kärlek i P4 och tv-programmet Grammatikbolaget på UR. Hon har skrivit fyra böcker om den 12-åriga klimataktivisten Athena.

Anders Sparring och Per Gustavsson gör böckerna om den Familjen Knyckertz tillsammans. I jul blir Familjen Knyckertz julkalender! Då har Anders Sparring skrivit manus och Per Gustavsson gjort adventskalendern.

Kontaktpersoner:

Adlibris