Bästa resultatet på 10 år för Norstedts Förlagsgrupp

Bokbranschen stod fortsatt stark under 2021, vilket syns i årsbokslutet från Norstedts Förlagsgrupp (Norstedts, Rabén & Sjögren, Printz Publishing, B. Wahlströms, Brombergs, Tiden med flera). Resultat landade på 49 Mkr (11%) vilket är det bästa resultatet på 10 år.
- 2021 blev ännu ett år med ett mycket gott resultat. Vår digitala affär växte ytterligare som en följd av framgångsrika böcker och vässade digitala utgivningsstrategier samtidigt som den fysiska utgivningen ligger fortsatt på hög nivå, säger Eva Gedin, vd på Norstedts Förlagsgrupp.
Omsättningen landade på 459 miljoner kronor, vilket är en liten ökning från 2020. Både fysiska böcker och digitala böcker - framförallt ljudböcker - ökade under 2021. De digitala intäkterna ökade med 13 procent och står nu för mer än var tredje krona av förlagsgruppens intäkter. För Norstedts skönlitteratur och Printz kommer mer än hälften av intäkterna från de digitala formaten.
- Bokförsäljning och läsning har visat sig stå stark i konkurrensen med att berättelser idag finns i så många medieformer och plattformar. Det gäller all sorts litteratur som vi ger ut: alla våra förlag ökade sina intäkter, säger Eva Gedin, vd på Norstedts Förlagsgrupp.
Under 2021 ökade också utbetalningen till författarna. Förlagsgruppen betalade ut mer royalty till författarna än någonsin tidigare och sedan 2018 har royaltyutbetalningarna till författarna ökat med 27%.
- Rabén & Sjögren & B. Wahlströms har haft ett mycket bra år med många titlar på topplistorna. Men viktigt och glädjande är också att vår bredd nått ut och att den fysiska boken håller ställningarna parallellt med ökningen av de digitala formaten, säger Ann Sköld, förlagschef på Rabén & Sjögren och B Wahlströms.
Till förlagets stora framgångar under 2021 räknas David Lagercrantzs Obscuritas, Agnes och Elias Våhlund Handbok för superhjältar, J.K Rowlings Julegrisen, Reyhaneh Ahangarans Känsloboken, Karl Ove Knausgårds Morgonstjärnan, Elaf Alis Vem har sagt något om kärlek, Jonas Gardells Ett lyckligare år och Sofia Woods Darling Pasta.
Kontakter

Olle Lidbom
KommunikationschefNorstedts, Rabén & Sjögren, B Wahlströms, Tiden, Brombergs, Massolit och Printz Publishing